2 fantastische weken in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Aarninkhof - WaarBenJij.nu 2 fantastische weken in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Aarninkhof - WaarBenJij.nu

2 fantastische weken in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Tessa

13 Januari 2018 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Wanneer ik deze blog schrijf heb ik net mijn was gedaan en zit ik heerlijk op het balkon te genieten van het warme weer. Ik vertrek morgen richting Curaçao. Hierdoor komt er een eind aan het avontuur in Suriname. Het was een geweldige tijd, vooral de laatste 2 weken waren te gek. Ik was super blij dat mij vriendinnen en me zusje langskwamen. We hebben een super leuke tijd gehad met z’n allen en vooral veel gedaan en gelachen.

Maar voordat me vriendinnen kwamen was er toch wel een klein probleempje. Waar ik dacht dat ze 23 december kwamen, kwamen ze al 22 december. Ja daar stond ik dan met me goeie gedrag, want nu bleek dat de kamer niet vrij zou zijn de 22ste december. Na wat overleg hebben we met z’n 3en bij mij op de kamer geslapen. Dit was uiteraard erg gezellig en dit denkt terug aan de avonden na het stappen in Nederland. Alleen hadden we het niet zo ruim want wanneer de matras op de grond lag en de 2 koffers open lagen kon je nergens meer lopen laat staan een kastdeur openen. Maar dit had wel z’n charmes.

Nadat me vriendinnen vrijdags waren aangekomen hebben we zaterdags op ons gemak de stad een beetje rondgefietst. Dit blijft altijd een leuke uitdaging met de warmte, het verkeer en de toeterende auto’s en fluitende mannen. Na een warme wandeling/fietstocht hebben we wat gegeten en gedronken. Iedereen kon direct kennis maken met de snelheid in Suriname. Het duurde erg lang voordat we ons eten kregen, welkom in Suriname. Ondertussen ben ik het wel gewend en maak ik me er niet meer zo druk over. Het komt vanzelf wel en je moet dan maar extra genieten. ’s Avonds zijn we onze 2 weken vakantie goed begonnen met een leuke stapavond tussen de Surinamers. Ik ga dit straks na 4.5 maand wel missen, het waren namelijk leuke avonden hier in Suriname.

Zondag zijn we met 3 Surinamers naar de Suriname rivier gereden. We werden met z’n allen (6 personen) in een klein autootje gepropt. Wat een rit van een half uur moest zijn volgens zeggen werd 45 min. tot een uur. Omdat de auto vrij laag was en we iets te zwaar beladen waren schraapte we over elke drempel hier in Suriname. De as van de auto heeft wel wat te lijden gehad maar het zorgde wel weer voor vertier in de auto. Aangekomen in domburg hebben we heerlijk relaxed aan de rivier gezeten en zo genoten van onze zondagmiddag. In de avond zijn we vertrokken naar vliegveld om me zusje op te halen. Nadat we een leuk welkoms bord hadden gemaakt kon het wachten beginnen op het vliegveld. Na een blij en emotioneel weerzien kon de reis weer naar Paramaribo beginnen. De terugreis zat weer vol humor en dan besef je heel goed dat je dat toch wel erg gemist hebt.

Tevens waren ook de kerstdagen aangebroken, waar nog elk gevoel van kerstmis weg was bij ons 4ren hebben we er toch iets leuks van gemaakt. Een foto bij het I love SU met kerstmuts moest toch nog een beetje zorgen voor een kerstgevoel. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten in een restaurant wat gelukkig wel was aangekleed met kerstversiering. Hier kregen we dan toch nog iets kerstgevoel ook omdat er kerstliedjes werden afgespeeld.

De volgende dagen stond in het teken van een 3daagse trip. We hadden een trip geboekt naar Fredbreg waar we 1 nacht op de berg hebben geslapen en 1 nacht op het basiskamp. Na een busreis van 6 uur en een verfrissende duik in de rivier (het water was erg koud en helaas was er geen zon aanwezig om ons op te warmen) konden we aan de bergtocht beginnen. Bepakt en bezakt en vol goede moed zijn we naar top van de berg gelopen. Ondertussen werden er veel kleine diertjes gespot maar helaas hebben we geen apen gezien. Bovenop de berg was een schittert uitzicht, je kon op verschillende plaatsen genieten van het uitzicht. Helaas kwam er ook een regenbui aan maar dit leverde echter voordien een prachtig uitzicht op. Je kon de wolken en de regen aan zien komen. Het leek net een waterval dat heel snel dichterbij kwam, het was super mooi om te zien. Nadat we net op tijd binnen waren voor de regen heeft het de gehele nacht geregend, dit was wel erg jammer. In de avonduren ging onze gids op zoek naar dieren, ik heb nog nooit iemand gekend die zo enthousiast was over kikkers en paden. Ik weet niet hoeveel we hebben gezien maar ze waren ontelbaar, dik/dun groot/klein niks was teveel. Aan het einde van de trip was iedereen dan ook expert in kikkers/paden zoeken. Je werd er zelf ook helemaal enthousiast van.

Helaas konden we in de ochtend niet genieten van een zonsopkomst en besloten we de rotshanen te gaan zoeken. Maar door het slechte weer van de afgelopen nacht waren er helaas niet veel te vinden. Nadat we ons ontbijt op hadden werden we geteisterd door een termietenplaag. Hierdoor zijn we snel naar beneden gewandeld want dit was geen pretje. ’s Middags hebben we heerlijk een relaxed middagje gehad waarna we in de avond weer een leuke wandeling hebben gemaakt opzoek naar dieren. Bij deze toch hebben we de bushmaster (slang) gezien, dit is de giftigste slang van heel Zuid-Amerika en 4de giftigste slang ter wereld. De laatste dag hadden we een heerlijk zonnetje, deze hadden we de afgelopen dagen wel een beetje gemist. Na heerlijk gezwommen te hebben zijn we weer richting Paramaribo vertrokken. Moe en voldaan kwamen terug aan in Paramaribo waar we ’s avonds nog gezellig op stap zijn geweest.

Verder hebben we nog een dagtrip naar berg en dal gemaakt. Na weer een hilarische laatste stuk met de auto, vooral me zusje kon het niet laten om de chauffeur uit te lachen. Ze had het nog niet meegemaakt dat het eigenlijk heel normaal is dat een as van een auto de grond raakt over drempels of een ongelijk stuk weg. Maar hierdoor werden de lachspieren goed getraind en rolde de tranen over de wangen. Het weer leek in eerste instantie niet zo heel erg mooi maar uiteindelijk is het gelukkig droog gebleven. Ik heb hier voor de 2de keer geziplined, dit blijft gaaf om te doen vooral als je over de Suriname rivier heen gaat. Daarna zijn we met z’n allen in de kajak gestapt, hier hebben we leuk aan de waterkant de springende doodshoofdaapjes gezien. Zo mooi beeld als je die aapjes daar zo ziet. Na 2 uur gepeddeld te hebben kwamen we er achter dat ook ondanks er geen zon was we toch aardig goed verbrand waren. Dit zagen we dus even niet aankomen, Esther en Laurie zijn na 2 weken nog aan het vervellen, oeps. ’s Avonds zijn we naar een leuk straatfeest geweest, hiervan zijn er vele van in December. Het blijft heerlijk om ‘s avonds in een jurkje of korte broek aan te hebben. Ik mis absoluut de kou niet bij jullie. Al die dikke truien en jassen verschrikkelijk, ik moet er echt nu niet aan denken.

Daarna was het alweer oudjaarsdag, de tijd gaat echt snel als je veel doet. Nadat ik al vanaf augustus enthousiast ben gemaakt over een fantastische oud op nieuw was ik toch wel heel benieuwd. Helaas werkte het weer vandaag niet mee, het heeft de gehele dag geregend. Maar vol enthousiasme zijn we vertrokken richting de stad. Overal staan podia’s en heel Paramaribo loopt volgens mij in het hartje van de stad. Ondanks de regen was het echt super druk, het maakt de Surinamer niks uit of het regent. Je kan in de regen ook een leuk feestje vieren. De een is nog gekker dan de ander en ik heb me ogen uitgekeken. Hoeveel champagne er wel niet door de lucht ging, niet normaal. Auto’s werden er gereden door de drukte en het was niet raar dat op auto’s gedanst werd. Ook zouden er vele duizend klappers worden afgestoken maar door het weer was dit niet zoveel als normaal.’s Avonds hebben we gezellig bij elkaar gezeten en gewacht tot het 12 uur was, ook al is het wel een beetje raar dat het in Nederland allang Nieuwjaar is en jij nog het oudjaar aan het vieren bent. Na 12 uur zijn we weer opstap gegaan, dit viel echter wel een beetje tegen. De Surinamers vieren vooral oudjaarsdag het feest en nieuwjaarsnacht blijven de meeste thuis. De cafe’s waren vrij rustig waardoor de sfeer iets minder was. Maar het was toch een geslaagd oud en nieuw wat ik niet had willen missen. Het was erg leuk om te zien hoe oud op nieuw wordt gevierd in een ander land. De verschillen tussen alle landen is zo mooi om te zien.

Dan stond er nog 1 tripje gepland voordat iedereen weer naar huis vertrok. Nadat we nieuwjaarsdag een uitbrak dagje hadden gehad zijn we vol energie richting Apiapaati vertrokken. Dit is een dorpje aan de Suriname rivier diep in het binnenland van Suriname. Na een tocht van 3 uur rijden met de auto en 4 uur varen met een bootje kwamen we aan bij Apiapaati. Ik blijf het heerlijk vinden die boottochtjes, lekker in het zonnetje met een fris windje, echt genieten. Nadat we aankwamen moesten we ons snel klaarmaken voor wat waterpret op de Suriname rivier. Omdat we maar 3 dagen gingen i.p.v. 4 hadden we een strak schema. Ik wist niet dat het kon in Suriname maar het blijkt toch te kunnen. We gingen naar tapawatra vallen om daar vervolgens te gaan watertubben. Met een opblaaskussen achter de boot en maar gaan. Dit was een super gave ervaring. Na wat vertier in de watervallen gingen we terug naar het slaapplek waar we heerlijk hebben gegeten.

De volgende dag hadden we een druk programma: beklimmen van de ananasberg, waterpret en het bezoeken van een lokaal dorpje. Nadat we kort door het lokale dorpje zijn gelopen en de jungle weer hadden getrotseerd kwamen we aan bij de ananasberg. Waar ik dacht dat het weer een steile en lange klim zou zijn viel deze berg uiteindelijk erg mee. Het uitzicht was ook weer schittert. Alleen was het jammer dat we geen ananas konden eten omdat ze niet rijp waren. Na een stevige wandeltocht terug zijn we met het bootje verder gevaren naar een wat wilder stuk rivier. Hier ging we ook met een opblaaskussen door de ruige rivier naar beneden. Omslaan was 100% zekerheid, dus we waren gewaarschuwd. De opdracht was dan ook blijven vasthouden, maar deze opdracht was voor mij weer te moeilijk en ik was wel weer z’n kneus om los te laten. Iedereen op de kant heeft gelachen om mij omdat ik totaal verschrikt bovenkwam terwijl me zusje ook had losgelaten maar totaal geen angst had en er gewoon rustig achteraan zwom, haha. Na al het vertier moesten de kleren weer aan voor een dorpswandeling. Het is heel apart om door z’n dorp heen te lopen, alle kleine houten huisjes is een mooi gezicht om zo bij elkaar te zien. Omdat families erg groot zijn in het dorp snap je er op een gegeven moment niks meer van. Want dat is een halfzus, dat is een neef dat is nog een neef maar dat is weer een broertje met een halfbroertje. De familieverhoudingen zijn me tot op vandaag nog niet duidelijk. Want een man heeft soms wel 28 kinderen, kom er dan maar uit wat je zusjes/broertjes/halfzusjes en halfbroertjes zijn. Ook het verhaal rondom het trouwen is erg bijzonder evenals het verhaal van de verschillende doeken die ze krijgen per leeftijdscategorie. Het was een zeer interessante dorpswandeling. In de avonduren hebben we heerlijk staan dansen rondom het kampvuur wat voor veel gezelligheid zorgde.

Daarna was de laatste dag aangebroken en konden we weer terugreizen naar Paramaribo. Na weer een lange reis hebben we onze laatste avond afgesloten met een heerlijk etentje en cocktails. De avond werd afgesloten met een stapavond maar helaas viel die een beetje tegen. Iedereen is een blut hier in Suriname na een drukke decembermaand. Het was erg rustig maar dat mocht de pret niet drukken en hebben we toch een leuke laatste avond gehad.

De laatste dag was alweer aangebroken, de tijd is veels te snel gegaan. De laatste dag zijn we nog even door de stad gewandeld en hebben we ons getrakteerd op ijs. Want dat hadden we nog niet gehad deze vakantie en met 30 graden is dat toch wel erg lekker. In de avonduren heb ik iedereen naar het vliegveld gebracht. Afscheid nemen is dan ook nooit leuk maar we hebben een te gekke 2 weken gehad. We zullen het dan ook nooit vergeten en we nemen alle herinneringen mee naar Nederland.

Liefs,
Tessa

  • 14 Januari 2018 - 12:15

    Familie Menger:

    Dag Tessa

    Dit is dan je laatste dag in Suriname. Het is voor jou een hele belevenis geweest, dit nemen ze je nooit meer af. Ook de laatste 2 weken dat je met je zusje en vriendinnen zijn zoals we lezen fantastisch geweest. We hebben het van Laurie al gehoord hoe dit was maar toch leuk om te lezen hoe jij dit ervaren hebt. Nu genieten van de laatste 3 weken, eerst naar Curacao en nog 2 weken Amerika. Geniet er lekker van. Wij hebben al jou blogs elke keer met plezier gelezen. Wij kijken dan ook al uit naar jou thuiskomst we missen je wel. Tot gauw in Denekamp.

    Dikke Knuffel van Harrie, Jolanda, Lisa en Job

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Tessa

Vanaf 28 augustus verblijf ik voor 4.5 maand in Suriname. In Suriname ga ik vrijwilligerswerk doen. Ik ga helpen bij 3 projecten, deze projecten zijn gericht op de gezondheidszorg. Als 1ste ga ik 6 weken meelopen op een wondpoli in het ziekenhuis, daarna vertrek ik voor 6 weken naar het binnenland om daar mee te gaan op medische zending. Als laatste ga ik helpen in een kindertehuis. Verder hoop ik daar een leuke tijd te beleven met leuke uitjes en hoop ik met vele verhalen terug te keren in Nederland.

Actief sinds 17 Aug. 2017
Verslag gelezen: 846
Totaal aantal bezoekers 24964

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2017 - 13 Januari 2018

Suriname

Landen bezocht: